Sidor

onsdag 10 december 2014

Portfolioföreläsning och nu fick jag många nya tankar....


Vi har i kursen Pedagogisk dokumentation med IT-stöd tittat på en föreläsning med Roger Ellmin. Föreläsning finns som fyra filmer på youtube.

Filmerna hittar du här, 

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=4fkYTEU2uYg
https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=ptb6U1GSdnw
https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=QEBWm59qNtw
https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=IaR5mfobZxI

Jag kan sakna de portfoliopärmar vi en gång haft, de var barnens och de kunde välja att titta i dem när helst de önskade. Ett barn sa en gång, "denna boken handlar om mig ", om sin portfoliopärm. Hur tillgänglig är barnens dokumentation som finns digitalt? 

Jag får så många nya tankar då jag funderar kring portfolio och portfolio metodik....jag kommer här nedan dela med mig av de tankar som började snurra hos mig.

Roger ellmin pratar också om vikten av barnens delaktighet i sin process och i sitt lärande. Jag funderar ofta på detta, hur kan barnens portfolio bli barnens igen ? Hur ser barnen sitt lärande, kreativitet och hur ger vi dem möjlighet att själva reflektera och hur tydliggör vi de estetisk lärprocesser som sker. 

Jag funderar också på den röda tråd som ska finnas från förskola och genom hela skolan, detta gör portfolion meningsfull. 

Frågor som ellmin tar upp är tex 
Vad sparas? 
Hur sparas det?
Hur används det som sparas?

Portfolio är också ett urval av det som sparas, hur gör vi när vi använder vårt dokumnetations verktyg Unikum? Jag funderar också på formen vi har i unikum och hur gör andra, känner att jag måste undersöka detta mer tex maila någon och fråga hur just den förskolan arbetar med pedagogisk dokumentation och portfolio. 

Vad tar jag med mig för tankar efter att ha sett på föreläsningen?
Jag känner att jag vill fortsätta fundera på dessa frågor som han gav som tips i slutet av förelsäningen.

Vad ska jag/vi lära ? (Mål för lärandet)
Hur ska jag/vi arbeta ( lärandestrategier)
Hur lär jag/vi bäst? (Lärstilar)
Vad har jag/vi lärt?(utvärdering)
Vad är nästa steg?(utveckling)

I förskolans läroplan, 98/10 s 15 står det att: 
"Arbetslaget ska dokumentera, följa upp, utvärdera och utveckla, -barns delaktighet och inflytande i dokumentation och utvärderingar, vad och hur barn har möjlighet att påverka och hur deras perspektiv, utforskande, frågor och ideer tas till vara"

Detta innebär för mig att vi tillsammans har en viktig uppgift att bjuda in barnen och låta deras intressen och ideer styra. Det handlar trots allt om att vi ska fånga den process som barnen befinner sig i och fånga upp det som sker. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar