Att våga låta barnen ha sin teori och de blir ändå vetenskapliga är något jag funderar mycket över. Det känns bra att barnens teorier blir så viktiga och att de får ta plats men också skönt att de kan bli vetenskapliga, men att de de då måste få mer tid.
Jag tänker på mitt första möte med ipad var efter föräldraledighet. Jag hade ingen aning om hur jag skulle starta den eller vad jag skulle ha den till. Jag lät barnen visa mig och tillsammans utforskade vi Ipaden. Detta blev en tydlig milstolpe för mig och min syn på lärande. Nu för tiden låter jag processen bli lika viktig som kunnandet. Att befinna sig en process där man inte vet var man hamnar är spännande och utmanande. Det är så jag tänker att pedagogisk dokumentation ser ut. Lärande sker rhizomatiskt och du vet aldrig var en blomma ska växa upp ur "rot-trasselet" utmaningen blir att fånga den process som pågår och utmana lagom mycket. Så allt är föränderligt och vi befinner oss i en ständig process.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar