fredag 29 augusti 2014

Tankar från senaste mötet

.Känner att det är så spännande och roligt att lära tillsammans med andra. Det inspirerar och startar nya och andra tankar. I min grupp provar vi tankar och det är så vi tillsammans får ny förståelse, vilket också gör att tiden flyger iväg och att vi skulle kunnat fortsatt att samtala i timmar. 

Att våga låta barnen ha sin teori och de blir ändå vetenskapliga är något jag funderar mycket över. Det känns bra att barnens teorier blir så viktiga och att de får ta plats men också skönt att de kan bli vetenskapliga, men att de de då måste få mer tid. 

Jag tänker på mitt första möte med ipad var efter föräldraledighet. Jag hade ingen aning om hur jag skulle starta den eller vad jag skulle ha den till. Jag lät barnen visa mig och tillsammans utforskade vi Ipaden. Detta blev en tydlig milstolpe för mig och min syn på lärande. Nu för tiden låter jag processen bli lika viktig som kunnandet. Att befinna sig en process där man inte vet var man hamnar är spännande och utmanande. Det är så jag tänker att pedagogisk dokumentation ser ut. Lärande sker rhizomatiskt och du vet aldrig var en blomma ska växa upp ur "rot-trasselet"  utmaningen blir att fånga den process som pågår och utmana lagom mycket. Så allt är föränderligt och vi befinner oss i en ständig process.

tisdag 26 augusti 2014

Pedagogisk dokumentation

Just nu läser jag kursen pedagogisk dokumentation som it stöd. Processen som sker under denna kurs reflekteras i bloggen. Läs gärna mer om vem jag är här brevid, i bloggen.

Pedagogisk dokumentation är för mig en process där flera pedagoger reflekterar kring dokumentationen. Dokumentationen sker systematiskt och över tid. Ett gemensamt fokus som reflekteras kring samt gemensamma utgångspunkter och modell är nödvändigt för att ska bästa möjliga förutsättningar för att den pedagogiska dokumentationen ska fungera.

Mina kullerbyttor har länge varit hur man dokumenterar de yngsta barnen och skapar en delaktighet samt belyser processen, utan att själv göra tolkningar. De yngsta barnen går inte att fråga, då deras språk mera utgör kroppspråk än talat språk. Pedagogerna tolkar det som händer och utan andra kan det bli helt galet. Det är alltså ännu viktigare med flera pedagogers reflektion för att skapa en bred bild samt att bild/film används som verktyg.

Det känns skönt att ha en lärgrupp där vi tillsammans kan få prova våra tankar, reflektera samt skapa nya förståelser av det vi lär oss. Jag tror på kollaborativt lärande. Det ska bli så spännnade.