onsdag 10 december 2014

Naturkonst i vår piazza.

Naturkonst i vår piazza. 





Reflektioner kring lek och dess betydelse för mig.

Vad lär barn sig inte i lek ? Jag är övertygad om att barnen lär sig allt. I en trasslig "spagettiröra" erövrar barnen kunskap, inte minst genom möten som material. Vilka förutsättningar ger vi våra barn för att utvecklas genom lek? Vilka material erbjuder vi? Och varför? Hur tillgängligt är materialet? 

Jag funderar speciellt på min yrkesroll, hur kommer det sig att, när jag slappnar av kommer fantasi och jag kan med lätthet bli en del i leken med barnen? I min barndoms hagar ägde jag allt runtom kring mig i naturen, fantasin kunde flöda fritt. Kanske berodde det på att jag ofta lekte själv ( om inte grannens barn var hemma förstås). I timmar kunde jag flyta in i fantasivärldar, som fortsatte och fortsatte. Hur ger vi våra barn i förskolan möjlighet att leka och fortsätta leka? Vi bryter hela tiden för mat, gå ut mm. Det krockar med min syn på lek och dess viktiga del i barns värld. 

Det var inte alls underligt att jag under min utbildning valde att läsa kursen pedagogisk drama 20 poäng. ( Någon gång ska jag läsa de resterande 20 p så att jag kan bli dramapedagog)  Jag har också spelat amatörteater och medverkat i forumspelsgrupper. Kanske inte konstigt att jag valde detta. Vi hade även ett projekt på min grundskola, ett anti mobbningsprojekt. Skolan köpte in en dramalärare som drev projektet. Allt annat lades åt sidan under dessa veckor. Fantastiskt, alla fick uppgifter att göra, detta spelades upp för föräldrar och syskon. Så vid 8 års ålder var jag övertygad om att teater var ett av mina språk.


Fantasin är en kompetens som barnen kan ha nytta av hela livet. Att låta barnen möta många olika språk är något som utvecklar är det som vi kan ge dem på förskolan. Jag funderar också på varför jag har så svårt att välja ut ett fåtal citat ur läroplannen, då jag bloggar i unikum. Det hela beror nog på att jag ser att allt går i varandra, barnen lär så mycket på en gång....

"Vi lekte och lekte och lekte, så det är underligt att vi inte lekte ihjäl oss" citat Astrid. Lingren 


Portfolioföreläsning och nu fick jag många nya tankar....


Vi har i kursen Pedagogisk dokumentation med IT-stöd tittat på en föreläsning med Roger Ellmin. Föreläsning finns som fyra filmer på youtube.

Filmerna hittar du här, 

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=4fkYTEU2uYg
https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=ptb6U1GSdnw
https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=QEBWm59qNtw
https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=IaR5mfobZxI

Jag kan sakna de portfoliopärmar vi en gång haft, de var barnens och de kunde välja att titta i dem när helst de önskade. Ett barn sa en gång, "denna boken handlar om mig ", om sin portfoliopärm. Hur tillgänglig är barnens dokumentation som finns digitalt? 

Jag får så många nya tankar då jag funderar kring portfolio och portfolio metodik....jag kommer här nedan dela med mig av de tankar som började snurra hos mig.

Roger ellmin pratar också om vikten av barnens delaktighet i sin process och i sitt lärande. Jag funderar ofta på detta, hur kan barnens portfolio bli barnens igen ? Hur ser barnen sitt lärande, kreativitet och hur ger vi dem möjlighet att själva reflektera och hur tydliggör vi de estetisk lärprocesser som sker. 

Jag funderar också på den röda tråd som ska finnas från förskola och genom hela skolan, detta gör portfolion meningsfull. 

Frågor som ellmin tar upp är tex 
Vad sparas? 
Hur sparas det?
Hur används det som sparas?

Portfolio är också ett urval av det som sparas, hur gör vi när vi använder vårt dokumnetations verktyg Unikum? Jag funderar också på formen vi har i unikum och hur gör andra, känner att jag måste undersöka detta mer tex maila någon och fråga hur just den förskolan arbetar med pedagogisk dokumentation och portfolio. 

Vad tar jag med mig för tankar efter att ha sett på föreläsningen?
Jag känner att jag vill fortsätta fundera på dessa frågor som han gav som tips i slutet av förelsäningen.

Vad ska jag/vi lära ? (Mål för lärandet)
Hur ska jag/vi arbeta ( lärandestrategier)
Hur lär jag/vi bäst? (Lärstilar)
Vad har jag/vi lärt?(utvärdering)
Vad är nästa steg?(utveckling)

I förskolans läroplan, 98/10 s 15 står det att: 
"Arbetslaget ska dokumentera, följa upp, utvärdera och utveckla, -barns delaktighet och inflytande i dokumentation och utvärderingar, vad och hur barn har möjlighet att påverka och hur deras perspektiv, utforskande, frågor och ideer tas till vara"

Detta innebär för mig att vi tillsammans har en viktig uppgift att bjuda in barnen och låta deras intressen och ideer styra. Det handlar trots allt om att vi ska fånga den process som barnen befinner sig i och fånga upp det som sker. 




Reflektion

Vad innebär reflektion?
Jag tänker mig att reflektion innebär att du har tankar om tankar.

Och varför är den så viktig? För att se processen och kunna inta ett helekopterperspektiv utav det som du gjort. Att få nya tankar som du sedan kan ha nytta av och lära dig något av för att i framtiden utveckla.

För mig är också att dela dela med sig en viktig del i reflektion.
Sedan också att den sker systematiskt och regelbundet är också en annan viktig del. För mig är det nödvändigt att använda mig av penna och papper när jag reflekterar, mer kommer fram då. Jag har därför köpt en ny skrivbok som jag ska använda. Jag kommer att utgå ifrån trippelloggen, med frågor som situation/händelse -Hänt idag?, reflektion/analys-Tänkt?Känt? Och aktivitet/aktion- handling? Lärande? Ditt nästa steg? För att det ska ske systematiskt kommer jag att använda del av min planeringstid till detta. På bilden ser ni min reflektionsbok.